Rejsen til C-licens

POSTED BY Karsten Jensen 24/06/2018 in iRacing
Post thumbnail

Jeg vil dele min historie om hvordan rejsen fra at køre som nybegynder i det virtuelle racing spil iRacing til at opnå C-licens. Men også hvordan det gik fra at racing for sjov til en fritids hobby.

Det startede i januar
Min kammerat Kenneth havde prikket til mig et par gange og spurgt om jeg ikke snart skulle køre iRacing igen. Jeg havde kørt lidt tilbage i 2017, men var meget kort og blev ikke rigtig bidt af det.
Kenneth og Crazy Danes var i gang med at træne op til Daytona 24 timers løb, som de skulle kører i februar.
Da jeg endelig fik taget mig sammen, skulle viste sig hurtigt at jeg blev grebet af det, uden af tænke videre over det. Det hjalp også meget at Kenneth og de andre fra Crazy Danes hjalp med træning og hvordan jeg skulle håndtere svingene.

Træning og mere træning
Hver uge var det en ny bane som skulle læres. Her viser sig at iRacing har officielle guides som du kan se på youtube, hvor de gennemgår banerne og viser hvordan de skal køres.
Dette var en stor hjælp til at få overblik og føling for hvordan banerne skulle køres.
Jeg er en type som går forsigtig til værks, hvilket også gælder racing. Jeg endte aldrig med at vinde et løb men mest i top 10 og en enkelt gang i top 4, på grund af fleste andre biler kørte af banen eller skulle i Pit for reparationer. Slow and Steady 😊


Første promotion
Du starter i rookie som er for nybegyndere, hvor du kører i Mazda MX-5 serien. Her kæmper du dig op til at kunne få nok point til at få en promotion for at få adgang til nye biler og serier.
Efter to til tre uger lykkedes til at få nok på point til at komme op i D-licens, hvilket giver adgang til Skip barbar, RUF og mange andre biler.

Væk med den hjælpe linje
Hvis du ikke er så god til at bedømme hvornår du skal bremse og hvordan du skal kører på banen, kan du slå hjælpelinje til.
Den lyser grøn hvor du skal give den gas og rød når du skal bremse.
Men efter at være kommet op i D-licens og adgang til Skippie (Skip Barbar) serien overtalte Kenneth og en af Crazy Danes Kørerne Johnathan om at slå den fra.
Jeg var ikke meget for det, men til sidst gjorde jeg det. Det viste sig at være rigtige beslutning. Det viste sig at den havde været mere til besvær end gavn.
Dette er fordi at du har en tildens til at holde du øje med den og følger dens instrukser, i stedet for at stole på ens instinkter på hvordan beslutninger for at bremse skal tages. Efter en uges træning uden, synes jeg at der var sket store fremskridt.

Hold ud, bliv ved
Vejen fra D-licens til C-licens var en større udfordring. Samtidig havde jeg halvanden måneds pause pga. meget arbejde og ikke var overskud til at fokusere på at køre ræs. Da så begyndte igen, viste sig at være tre uger tilbage af sæson 2 i 2018.
For at kunne blive promotet fra D licens til C licens, kræver det en SR (security rating) på over 3.0 i slutning af en sæson. Du kan dog blive promotet med det samme hvis man kommer op på 4.0 SR.

Men det var ikke lutter og lagkage. Jeg kørte mest den nyeste bil jeg havde fået adgang til, altså Skippien, hvilket gav nogle løb hvor endte med at blive diskvalificeret for at lave for meget fejl i et løb. Dette skal du kunne overkomme at det sker, da det er en del af gamet.
Hvis ikke kan håndtere dette og blive ved, får du det svært i længden.

Sidste uge, det er nu det gælder
Det begyndte at komme tæt på sidste sæson uge og stadig et stykke vej, men der var en fordel. Når det er den sidste uge i sæsonen, er der løb hver 30. minut og kun 10 minutters løb i stedet for hver time og omkring 10-12 omgange. Dette gjorde at jeg hurtigt kunne få skrævet point hjem.

Jeg besluttede mig for at give den gas en onsdag aften, hvor fik kørt 7 løb og endte med at få 0.52 SR point hjem, hvilket gjorde kun mangle 0.17 point.
Fredag aften skete det. Efter kørt to løb fik jeg nok point til promotion.

Jeg siger tusind tak til Crazy Danes for at bakke mig op og hjælpe med til at jeg bliver en bedre ræser kører og samtidig få mulighed for at blive medlem af en fantaktisk gruppe.
Min rejse er kun begyndt. Nu handler det om at træne GT3 løb og gøre mig klar til at kunne kører 3-6 timers løb.

Som Kenneth sagde ”iRacing kan sammenlignes med golf. For at kunne komme ordneligt i gang skal du have udstyret. Derefter handler det om at få et bedre handicap, da det er ens niveau og hvordan man klarer dig.

Comment(s)

Add comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *